25/12 Promenerar bland ministerier och ”miljonprogramkvarter”

Får tips om resan söderut genom öknen, möts av julstängd ambassad utan besked om när den öppnar

Mellandag. Såg lite av slummen i Alger.

Sega sig upp ur sängen och gå ner och hämta frukost. Inga pengar att betala rummet med så vi skulle växla pengar senare på dan. Här är fredag den stängda dan. Gick ut och gick till ”turistbyrån”. Blev hänvisad än hit än dit men till sist fick vi lång pratstund med en professionell guide som talade utmärkt engelska och bl.a. hade hand om svenska grupper. Det handlade inte om Alger men om resten av landet. I Tamanrasset är det nu ett par veckor framåt en stor fest och marknad som gör att alla kommunikationer är fullbokade. Borde dock gå att åka lastbil från In Salah. Han rekommenderade även en del småstäder intill Ghardaïa och en del platser vid sidan av raka spåret – t.ex. Timimoun och Ourgla. Jag tycker nog att vi ska försöka komma fram så snabbt som möjligt. Vi fick guidens namn och adress och namn på personer som kunder vara till hjälp i en del orter. Eventuellt träffar vi honom i Ghardaïa. Vi gick därifrån slagna av häpnad över vilken hjälpsamhet som mött oss. Så gick vi upp längs en backe förbi stora hus, antagligen ministerier eller dylikt. Började komma in i områden där barnen ropade saker till oss. Vi kom till stora bostadsområden med dels låga enplanshus och dels långa hyreshus.

Centralantenn verkar vara ett okänt begrepp
    Till synes ändlösa husrader
    I varmt och torrt väder går det bra att torka kläderna ute

Antagligen var detta de slumområden C-G blivit varnad för, byggda av fransmännen. Vi kände oss lite hotade och vände när vi såg att vi var på väg rätt in. På väg därifrån såg vi ner på långt håll hur de bar ut en död på en bår in i en bil. Naturligtvis kan inte en sån här stad vara ha ett fint ansikte att visa upp. Säkert finns jättestora slumområden utanför stan. Vi såg ingen bank på vägen tillbaka till hotellet där vi tog siesta så vi gick ut igen på eftermiddagen. Växlade. Inte mer än 40$ för att inte spendera för mycket, gick ner mot hamnen, kom förbi ett busskontor där vi konstaterade SNTV. På järnvägsstationen fanns ingen tidtabell eller annan information. Vi åt middag på samma ställe som igår. Kött och ris, inte mycket men tillräckligt, med bröd, ännu billigare än igår. På rummet åt vi dadlar, mandariner och tog några klunkar Pernod, nu värde c:a 5:-kr/st.

På förmiddagen var vi också vid svenska ambassaden som inte ligger långt härifrån. Öppettider: 9-12 utom lördagar. Idag var det naturligtvis ingen som öppnade – juldagen – men inget anslag om när de öppnar igen. Försöker nog igen i morgon.