27/12 Nu börjar vår resa söder ut på riktigt

Efter att ha hämtat post på ambassaden tar vi en buss ut i Sahara-öknen

Vi gick till ambassaden där de som tur var öppnade. Receptionisten var algerier men så småningom fick vi tala med en svens kvinna som gav oss posten (jag fick ett brev från mamma) och avrådde C-G från tandläkarbesök, vi fick några adresser men hon sa att de var dåliga och långsamma så vi sket i det. På ambassaden skrev vi upp några tider och MHz-tal för Radio Sweden. Först gick vi och klloade busstider – man kunde åka till Djelfa kl 15 – det lät bra men då hade vi 5 timmar att döda. Först till hotellet, duscha, packa, lämna bagaget där. Så gick vi och åt på ”stamstället”, nöjda. Satt i en park och såg folk lägga ut mängder med bröd åt duvorna. Hämtade packningen och satte oss vid busstationen, Läste Afrique-Asie – förstod en hel del. Bussen gick en halvtimme försenad. I Blida fick vi lov att byta buss. Bussarna var helt fantastiska jämfört med Marocko, moderna, rymliga, bekväma, snabba.

Busstationen i Alger

Men vägarna var rätt dåliga. Så länge det var ljust var det en fin väg, vi åkte över höga berg, genom branta dalar. Mycket barrskog. Vi stannade så småningom för att äta och jag fick äntligen lätta på trycket, som tur var hade jag inte druckit mycket. Över huvud taget har det nog blivit för lite vätska. Bättring! Till sist kom vi fram till Djelfa – 1100 m högt och kallt. Hitch-hiker (Tillagt efteråt: Hitch-hikers guide to Africa, vår väl använda guidebok) nämnde ett vandrarhem och vi hittade det inte långt från buss-stationen. Väl mottagna i det varma rummet av franska turister och en häftig gammal man i skägg som var föreståndare. Skönt.

Vandrarhemmet i Djelfa

I  morgon ska vi försöka ta oss vidare med tummens hjälp. Får se hur det går.