29/12 Vårt ursprung ger oss förtur i busskön

Och franska vänner räddar oss när kontanterna är slut

På morgonen låg vi och väntade på den frukost som föreståndaren hade lovat oss och undrade hur mycket vi skulle betala för den eftersom vi hade rätt dåligt med pengar. Han hade tydligen glömt vad han sa så vi fick ta lite överblivet bröd och koka kaffe. Nu hade vi pengar till bussen, men helst skulle vi ha växlat i Djelfa, men vi hann inte. När bussen kom (någonstans ifrån) var det mycket folk ombord och alla som ville på kunde inte få plats. Panikartade scener. Vi trodde vi skulle få vänta, men eftersom vi är européer vinkade konduktören fram oss framför de andra! Hemskt, men vad gör man. Så stod vi till Laghouat, men satt därifrån.

Jag är inte helt säker men jag tror att det här är Laghouat fotograferat från bussfönstret

Landskapet blev mer och mer ökenartat, då och då åkte vi förbi större eller mindre oaser, väl samlade byar. Här och där såg man beduiner med dromedarer och tält. Stenöken, men är och där lite sand. Mot slutet mycket märkligt landskap med små berg – antagligen marken med dalarna urgröpta.

Utsikten var mestadels ganska enahanda. Här de lite märkliga bergsformationerna.

C:a 10 mil från Ghardaïa fick bussen punktering, men kunde köra till en liten restaurang och byta så att passagerarna fick något att äta.

Bussen fick punktering…
…och många av passagerarna var villiga att hjälpa till

Så kom vi till Ghardaïa på eftermiddagen. Nånstans att bo – billiga hotellen fulla. Frågade oss fram till campingplatsen 1,5 km utanför stan, fick plats där och slog upp tältet. Första gången jag campar. Så gick vi in till stan för att växla, men bankerna var stängda. Antagligen skulle vi kunna växla på lyxhotellet. Men nej! Fan, nu hade vi 11: DA. Och i morgon är det fredag och stängt. Ja, inget att göra – om vi inte kunde få låna av nån på campingen. Nåväl, vad kunde vi göra. Vi gick runt i stan (mer om den i morgon). Skulle i alla fall köpa bröd, marmelad och apelsiner, men bageriet var stängt så bröd blev det inte heller. Dricka fick vi väl göra klorerat vatten. Men när vi kom tillbaka till campingen träffade vi fransmännen från första natten i Djelfa. De bjöd oss på mat på kvällen och gav/lånade oss 30:-Da. Skönt. Nu skulle vi klara oss. Men det besvärliga var att vi inte skulle kunna betala tillbaka eftersom de åker innan bankerna öppnar. Och det känns inget vidare att behöva snylta. Vi satt i alla fall vid en öppen eld och hade det trevligt. Vi kunde hjälpa till med vårat kök eftersom de hade slut på gasen,. Sene bestämde vi att vi skulle följa med dem på en tur i stan i morgon med en guide från turistkontoret.