4/1 Bekväm bussresa på asfalterad väg

Men inte alla förare hade varit beredda när det plötsligt blev serpentinväg

Vi gick direkt till bussen på morgonen, när vi nu blivit försenade en dag ville vi komma härifrån så snart som möjligt. Den kom en timme försenad från Ghardaïa – skönt nog fick vi sittplats. Vi var inställda på en lång och skumpig färd. Enligt Michelinkartan var det asfalt bara ner till avtagsvägen mot Timimoun. Verkligheten var dock angenämare med asfalt hela vägen och bussen gick snabbt och nästan utan stopp. Här var landskapet ännu sterilare än norr om El Golea, man såg praktiskt taget inga djur och bara få växter här och där. Landskapet var mestadels bara platt och oändligt men plötsligt kom vi fram till en brant sluttning med ”alpväg”. Här hade en långtradare nyligen vält och många gamla vrak låg i sluttningen. Sen var det ganska bergigt landskap även om bergen inte var höga.

På väg fram mot en plötslig brant där den hittills spikraka vägen övergår i hårnålskurvor nerför branten
Liksom flera före den så hade den här långtradaren inte klarat omställningen

I In Salah fick vi höra att Tamanrasset-bussarna går var tredje var fjärde dag. Bra. Vi gick ut mot oasen för att campa på den oorganiserade campingplatsen där det fanns vatten i en liten ”kanal”.

• "Stadsporten" till In Salah
    Den inofficiella campingen där vi slog upp vårt tält
    Den dödskallemärkta dunken innehåller vatten som inte är tjänligt att dricka till skillnad från den andra vars vatten vi renade med klortabletter

När vi rest tältet gick först C-G in till byn – ännu mindre än El Golea – och fick reda på att bussarna (två i sällskap) väntades in i kväll eller i morgon. Biljett köpte man av chauffören och bussarna går så snart de kan. Jag gick in för att proviantera för resan, vi ville inte lämna tältet obevakat. I stan fick jag reda på att ”bussarna gått sönder i Tamanrasset” och ”flygplatsen är stängd pga ombyggnad”. Shit!!! Vad fan ska vi göra nu. På kontoret sa de att bussarna kanske går igen den 10:e eller 11:e. Jag träffade en knasig engelsman som sa att alla turistbilar i stan var negativa. Jag köpte alltså inte mat för en lång resa. Vi får väl gå ut till soppa-macken i morgon och de kommande dagarna. Vi la oss tidigt eftersom det inte fanns något ljus.

El Golea-(buss)-In Salah, 41 mil, Bor på ”camping”