27/1 Kommer äntligen till jättestaden Lagos – där väntar post hemifrån

Och så har vi valt att flyga vidare till Lusaka – och vill ha studeranderabatt på flyget

Vi startade före sex på morgonen och närmade oss Lagos. Vägen blev motorväg och bebyggelsen tätnade. Vi körde till ett stort marknadsområde där killen med fåglarna skulle av. Bilen skulle sen ut igen så vi hoppade också av. Det var inte ljust ännu. Vi försökte ta en buss men övergick snart till taxi. Vi fick en som för 6N letade sig fram genom morgonrusningen till YMCA Hotel på ön Ikoyi.

YMCA Lagos.
Annars vågade vi inte ha kamerorna framme mycket i Lagos så det blir nästan inga bilder därifrån…

Vi fick våra rum, handlade och åt frukost och frågade efter Zambias och Sveriges ambassad. Vi hittade inte Zambias utan tog en taxi in till Lagos Island – centrum – och Broad Street där Svenska amb. Låg i ”Western House”. Vi fick vår post – jag fick från mamma, ett jättefint brev från mormor, och ett från Karin – men C-G:s körkort var inte med. De kunde också meddela var Zambias ambassad låg så vi tog en taxi dit efter att ha läst tidningen och fått reda på att man inte kan tvätta här. På Z. amb. Sa de att vi kunde få visum på flygplatsen eller här på måndag, inom 24 timmar. Vi gick in till stan för att gå runt på flygbolagen. Ingenstans kunde de ge oss stud.rabatt utan ett särskilt papper från skolan. För att komma till Lusaka fanns bara en möjlighet: Lördag 9:00 Lagos-Luanda, söndag 9:20 Luanda-Lusaka. Till sist gick vi till Pan Am. Där sa killen till sist att vi kunde få 40 % (!) stud-rabatt om vår ambassad stämplade certifikatet med hjälp av våra leg. Ambassaden var stängd, men vi bestämde oss för att vänta en vecka för att få 40 % = 500:- Skr. Bara ambassaden skulle skriva på….

Varma och svettiga gick vi ut till hotellet. Att lägga sig och sova var en pina i värmen och svetten.