6/2 Får hotellrum, gör ambassadbesök, shoppar, köper tågbiljetter och C-G ringer hem

Men den positiva bilden av polisen börjar få sig en knäck

När vi blivit väckta på polisstationen gick vi till jvgstn och kollade tidtabellen. Vi skulle försöka få plats på Lusaka Hotell på morgonen och stanna en natt till, om inte det gick skulle vi ta ett tåg på eftermiddagen framme i Livingstone efter midnatt. Men om det gick skulle vi ta ett morgontåg (5:30) som skulle vara framme strax före solnedgången. Så gick vi till hotellet. Vi skulle få besked kl 10 så vi lämnade ryggsäckarna där och gick till ”Zamby” snackbar och åt äggburgare och te till frukost.

Zamby snackbar

Så gick vi till ambassaden där vi efter några försök fick våra pass med Sydafrika-visum. Ingen annan post. Så gick vi till posten för att ringa hem, men det gick inte där. De hänvisade till hotellen. Vi satt och åt glass i väntan på att klockan skulle bli 10. Vi fick vänta ett tag till innan vi fick ett rum för c:a 100:- Skr/natt, och det var ingen speciell standard på det.

Kö på Zambias motsvarighet till Konsum

Så skulle vi handla mat. Vi gick till kooperativa ZCBC:s stora hall med väldigt fattigt sortiment. Kön tog 25 min! Vi köpte bl.a. ”jordgubbssaft” som smakade som den rena kemikalieblandning den var och fläskkorv som smakade ungefär likadant. Jag gick på ett apotek och lyckades få tag på lite sprit att bränna.

Det byggdes stora moderna byggnader i centrum
Ett av de märkligare husen
Men strax bortom centrum började landsbygden

C-G hade lite skavsår så på eftermiddagen gick jag ut på egen hand medan han försökte ringa hem. Först var jag på biblioteket som var rätt välsorterat – inte minst på engelsk historia. Jag bläddrade i en engelsk bok om Sverige – helkul.

Lusakas stadsbibliotek

Så gick jag förbi SAS-kontoret och tog en Jo’burg-broschyr. Över järnvägen och till marknaden – en stor marknad med försäljning och verkstäder. Svårt att få fotografera.

Utan några människor gick det i alla fall att fotografera på marknaden

Gick upp en bit och runt och kom ner till polisstation där jag var dum nog att fotografera. ”Greps” av en mc-snut och fördes upp i huset för förhör. Efter 40 min av frågor och undersökande av pass fick jag gå – med filmen och varningen att fråga den som äger en byggnad innan jag fotograferar den.

Undrar vem man ska be om lov för att ta bild på den här byggnaden….

Så gick jag till jvgstn för att köpa biljetter. Efter 40 min i kö blev jag hänvisad till en annan lucka där jag fick 2 biljetter – 5:50 Kw/st. Så snackade jag med en amerikan som också var på väg till Sydafrika. Klockan var fem när jag gick tillbaka till hotellet och C-G hade just fått reda på att ingen svarade i Stockholm. Han beställde ett nytt samtal till kl sju.

Vi åt (dvs jag åt den märkliga korven – C-G ville inte röra den) och gick ner och tog en öl i baren. Kl 19:30 fick C-G igenom samtalet – allt väl, men när han skulle betala tog de betalt för 7 min istället för för 3. Så jag hade inte råd att beställa ett samtal hem. Vi beställde väckning till kl 4:00 i morgon och blev lovade kaffe. Så packade vi om från flygpackning till vanlig, skrev några vykort, duschade och kom i säng rätt sent.