8/2 Besöker Victoria-fallen

En av de mest minnesvärda upplevelserna på hela resan

Häftiga åskregn under natten. På morgonen gick vi och åt inkluderad frukost på hotellet.

Så fallen.

Fallen var imponerande

Vi gick någon km för att komma dit. Det var mycket imponerande. Mer än väntat. Men man kan aldrig se dem ordentligt för de enorma mängderna vattendimma som stiger upp – på afrikanska heter de ”Musi-oa-tunga” som betyder ”Röken som dundrar”.

Röken som dundrar

Vi gick ut på en liten gångbro de byggt ut till ett berg mittemot fallen.

Ut på bron skulle vi

Vi blev genomsura av vattnet som yrde genom luften.

Och blöta blev vi

Tog en massa bilder.

Klokt råd på skylten ”Do not go beyond this point”

Såg gränsbron, med ”koltåg” till Zaire.

Rhodesia skulle vara satt i blockad, men…

Gick tillbaka och blev ännu blötare, men fint var det. Just när vi kom till souvenirbutiken skulle det gå en buss (vi visste inte att det fanna några) in till Livingstone (c:a 8 km därifrån). Inne i stan var vi på turistinfon och frågade om Kazungula – det går en oregelbunden buss nån gång då och då men man kan lifta. Så var vi på Livingstonemuséet som var mycket intressantare än väntat – inte bara Livingstones brev och tillhörigheter utan uppstoppade djur, arekologiska fynd, förklaringar kring folkvandringar, med mycket mera.

Handlade och åt middag. Började gå och lifta ut mot fallen igen. Fick lift med en pickup. Skönt i det soliga sommarvädret. Gick ut till fallen igen från hotellet, ännu mera vattenrök nu. Jag (men inte C-G som var trött) gick ner en stig mot ”boiling pot”, brant och svårgången, plötsligt tog den slut utan att ha kommit fram till något, jag tänkte på de amerikanska turister som blivit ihjälskjutna här och vände tillbaka.

Mot ”the boiling pot”

Genomsvettig kom jag upp. Tillbaka vid hotellet tog jag ett jätteskönt dopp i swimmingpoolen innan middagen.

Här kunde vi för första gången få in Rhodesisk radio. Mycket bestod av hälsningar hemifrån till ”the boys in the bush”, ”take care and don’t get [oläsligt].”