28/2 Hör hårresande uttalanden av de vi liftar med

Och lyckas med ko-foto-tricket

Gick och köpte lite frukost som vi åt innan vi packa ihop och gick ut längs vägen.

Första bilen stannade innan vi ens ställt ifrån oss ryggsäckarna.

Vädret var klarblått och jag smorde in mig ordentligt med sololja.

En pickup och vi åkte med till vägskälet till Kokstad.

Längs vägen åkte vi igenom en snutt av Transkei (givetvis inget annat än en skylt vid gränsen). Nu var vi i Cape.

Efter 20 min sa jag att nu ska jag fotografera den här kon, när man sätter igång med nånting kommer det alltid en bil och stör. Och det gjorde det. En 40-årig trevlig man i en japansk minibuss. Han var skrivboksförsäljare och var på väg till Transkei för att samla in skulder. Vi åkte med på en massa omvägar till Mount Frere. Roligt att komma av huvudvägen och se en del av byarna.

Han själv tyckte de svarta var inte som ”n***er i USA och Afrika”, de var mycket, mycket latare. Han hade inget emot regeringens raspolitik men ogillade fängslanden, dödsfall i cellerna, censur, mm. Han tjänade hela 1400:- R/mån. Betalade sina tjänare 15-25 R/mån. Sa att vissa farmers ger sina traktorförare 4 R/mån. Lärare i Transkei får 250 R/mån och ”super upp allt”. En vit medellön är 400 R/mån.

I Mount Frere bjöd han oss på några bärs innan vi tog adjö.

Från en plats med underbar utsikt fick vi lift med en regeringskritisk färgad kille till Umtata dit vi kom strax före mörkret. Vi åt på en ”The Golden Egg” restaurang. Gick 1,5 km till Caravan Park där vi hade svårt med den hårda jorden när vi satte upp tältet. Sitter på dass och skriver det här för att få ljus.

Vi är nu i Transkei men har ingen inresestämpel i passet eftersom vi inte passerat någon gränskontroll. ”Den” ligger i Umzimkulu längs huvudvägen, vi kom in bakvägen. Hoppas det går bra när vi ska ut.

Harding, Sydafrika – Umtata, ”Transkei”
Harding-(lift)-Kokstad (vägskälet)-(lift)-Mount Frere-(lift)-Umtata, 23,5 mil, Bor på camping