6/3 Når resans mål efter tre och en halv månad

Men först måste vi hantera en myrinvasion utan dess like 😊

Vi gillade campingplatsen på kvällen när vi kom dit
Närmaste grannarna

Dagen började med ett helvete. Vi skulle iväg tidigt tänkte vi och jag gick upp halv sex för att duscha. När jag fått på mig kläderna började en myriad av myror att bita mig över hela kroppen. Jag dödade dem men där var hela tiden nya. Jag gick till duschen där jag insåg att de fanns i skorna och på shortsen. Jag tog av mig, duschade och ägnade lång tid åt att få kläderna myrfria. När jag kom tillbaka till tältet upptäckte jag att matpåsen var täckte med drivor av myror. Margarinet hade smält och läckt, det var källan,. Sen upptäckte vi att även ryggsäckarna var invaderade av myror! Allt måste tas ur och göras rent. Vi slet i 2½ timme och jag fick sammanlagt säkert 40 bett.

Myrjakt
Allting tömdes
Överallt fanns de
C-G passade på att pensionera sina kängor och gick över till sneakers

Halv nio gick vi så ut längs vägen. Medan vi gick stannade en diesellastbilsmotorsbränsleinsprutningsreservdelsförsäljare. Han körde oss till Knysna men skulle vidare till George senare om vi inte fått nån lift. Vi köpte och åt frukost och var färdiga lagom till att han kom igen. Han tyckte precis som alla andra om raspolitiken. I George släppte han oss en bra bit ut på andra sidan stan där vi snart fick lift med en pickup till Mosselbaai. Där stod vi på en alldeles övergiven jättemotorväg, de är verkligen kåta på motorvägar här.

Nestlés fabrik i Mosselbai

Men efter bara en halvtimme kom ett ungt par i en Volvo med ABBA-kassett som skulle till Kapstan (även om vi inte förstod det förrän senare). De tyckte förstås också att allt var som det skulle, vi overseas förstår inte hur dumma infödingarna är. Vi åkte länge en väldigt fin väg, med mycket berg. Närmare Kapstan blev det rätt torrt och brunt. Vi såg en struts. Vi åkte över bergen, genom Sir Lawry’s Pass och hade plötsligt en underbar vy ut mot Kap-halvön.

Vi blev släppta i centrum av stan som ligger fantastiskt vackert med höga berg och vilda skogar alldeles inpå. Många fina vyer från de branta backarna. Vi tog bussen ut till vandrarhemmet, gick fle men fick en lift ända fram. Mycket folk, sur föreståndarinna, rätt nedgånget men fint beläget med utsikt mot Atlanten.

Utsikten

Vi gick ner för backran till Camps Bay, förorten närmast där vi slog på stort med ett dyrt restaurangbesök, men gott var det och det är ju inte var dag man kommer till Kapstaden. På vandrarhemmet träffade vi två holländare som vi mött i Jo’burg. Sov i varsin sovsal på natten.

Till Kapstaden har vi åkte 13000 km landvägen och 4730 km flyg.

Plettenberg bai-(lift)-George-(lift)-Mosselbai-(lift)-Kapstaden, 51 mil, sover på vandrarhem