22/3 Besöker en guldgruva

Och bokar flygbiljett hem – om sex veckor

Så var det då stora gruvbesökardagen. Vi fick inte komma ner i gruvan som vi hoppats, men det blev bra ändå. Vi fick plåga oss upp rysligt tidigt. Vi var ungefär 20 per i bussen som körde till en gruva i Western Areas område.

Området var en hel liten stad för sig själv, med vita personalbostäder, svarta hostels, ölhallar och själv a gruvan. Först fick vi titta på hur de tar emot de nya arbetarna. Först får de lära sig ett gemensamt språk – Fanagalo – en superförenklad blandning av olika språk anpassad för gruvarbetet. Det tar dem tre-fyra dagar att lära sig. Sen får de genomgå ”aptitude test” ett sorts intelligenstest med läggspel. De som klarar sig bäst där får utbildning till ”team leaders”, dvs får lära sig räkna på ett mycket schematiskt sätt, lära sig klockan och längdmätning. Det tar omkring en vecka. De testar också fysik, syn och hörsel på alla. Så fick vi se ”träningsgruvan” ovan mark, en realistisk uppbyggnad där de forslade omkring ”malm”.

Området var till synes välhållet
    Ölträdgården
    Ölhallen
    Lunchen var förberedd
    I bakgrunden en av de gigantiska slagghögarna
    En del av förädlingsverket

Efter ”trainingscentret” åkte vi till ett av gruvans tre ”hostel”. Sammanlagt jobbar på gruvan 18 500 svarta. Med löner från R2,75/dag (R2 ovan jord). Team leaders tjänar R10:-/dag. På detta hostel bodde 5 500 man i 16-mannalogement. Ett jättelikt kök servar alla. Allt som finns här är gratis utom öl och sprit i ölhallen. De får ½ pound kött/fisk/fågel per dag och 6 oz bröd per dag. Övrigt obegränsat. De bor stamvis och har stamledare som svarar för ordningen. Bolaget finansierar olika sporter och traditionell dansuppvisning som underhållning.

Till sist tittade vi på förädlingen av malmen. Mycket obegripligt, tekniskt snack, men på slutet fick vi s dem hälla smält guld i tackor. Vi fick också känna (otroligt tungt att lyfta) på en tacka på 27 kg (25 kg rent guld) värd 110 000 Rand. Vid tolvtiden åkte vi därifrån.

Det första som kommer ur smältan är orent guld och hamnar i de runda behållarna, därefter kommer formarna för guldtackorna in där det flytande guldet rinner i trappstegsformen

Efter att ha ätit inne i stan skulle jag köpa mina flygbiljetter hem. Jag hade bestämt mig för att åka härifrån den 2 maj. Till Köpenhamn den 4 maj. Först gick jag till El Al där en ovanligt otrevlig säkerhetssnubbe skulle kolla i passet efter arabstämplar innan vi fick komma in. Där fick jag höra att jag måste ha British Airways biljett till Nairobi innan jag kunde köpa deras biljetter. Alltså gick jag och köpte den för den 2 maj. Tillbaka på El Al fick jag veta att i maj så hade de ändrat tidtabellen så planet från Nairobi gick på torsdagar! Så jag fick köpa en biljett från Nairobi den 4:e. Och då missade jag planet i Tel Aviv så det fick bli den 6:e. Då måste jag stanna en hel dag i Tel Aviv på egen hand. Och så gick jag tillbaka till BA och bokade om till den 3 maj. Enda problemet nu är att planet till Köpenhamn är fullt. Men jag står på väntelista och ska väl få en plats hoppas jag.

Sen var vi och handlade som vanligt och åkte ut till vandrarhemmet. På kvällen åkte jag in igen och gick till posten för att ringa hem. Jag berättade att jag antagligen kommer till Köpenhamn den sjätte maj och bad mamma skicka 200 R hit för att jag ska kunna komma in i Rhodesia. Allt var bra hemma. Mamma ska åka på semester den 14 maj (till Provence och fotvandra) så det vore ju bra om jag var hemma då.

Jo’burg, sover på vandrarhem
Resor: R1,80, Mat: R3,35, Sovplats: R1,20, Övrigt R4, Flygbiljetter R468,40 Summa: R478,75