23/3 Åker på guidad propaganda-tur i Soweto

Och ordnar ärenden, bl.a. inför att jag ska fortsätta resan själv när C-G åkt hem

En fars! Det är det enda man kan säga om West Rand Bantu Affairs Administration Boards tur till SOWETO.

När vi kom till WRA:s hus visste vi inte om vi skulle bli ensamma eller om det skulle vara någon annan med. Det visade sig vara ett 15-tal pers och vi åkte i en liten buss. Guide var en liten stropp som såg ut som en engelsk överste. Efter turen i Kapstan hade vi väl vissa förhoppningar om att få se någonting men den tog han snart ur oss. Först så stannade vi på vägen ut vid resterna av Sydafrikas första guldgruva ä vad det ny hade med Soweto att göra. När vi kom till gränsen för townshipen stannade han bussen och tog fram en walkie-talkie och anropade Sowetos polis: ”jag är på väg in med en grupp turister, är det några problem någonstans?”. Han försökte skyla över det med att ”när de vet att vi är här stoppar de oss inte för att se på tillståndet”. Men det var ju helt uppenbart att de har problem. Flera gånger senare ropade han och kollade var vi kunde åka. När vi åkte omkring körde vi hela tiden rätt fort och han pekade ut diverse ”viktiga” saker som sportanläggningar och butiker mm. Vi stannade aldrig annat än när vi skulle gå av. Första ”besöket” var Orlandos fotbollsstadion för 50 000 åskådare där vi körde runt ett varv inne på stadion.

Orlando fotbollsstadion

Därefter kom vi till en skyddad verkstad där 100 handikappade gavs någon form av arbete. Det enda något så när intressanta, men det tog väldigt lång tid eftersom vi naturligtvis skulle köpa en del av deras arbeten. Så körde vi igenom ett av de lyxigare områdena med ett par stora fina villor. Han pekade ut alla husen och sa att här bor författaren si och så och här bor affärsmannen si och så och här politikern si och så.

Så kallade “elefanthus” helt i betong, 2-3 familjer bor i varje hus
En annan hustyp

Så tyckte han att vi tyckte det var intressant att se hur de små barnen har det. Vi fick se en barnkrubba där allt såg bra och fint ut men vi visste samtidigt att bara 7000 barn har plats på sådan i miljonstaden Soweto.

Bilder från förskolan

Så ”höjdpunkten”: Ett besök i den fina parken vid Oppenheimer-monumentet. En fin park med en flott cafeteria, ett torn, och en anläggning för ”häxdoktorer”. Märkligt nog inga svarta besökare men en del finare vita (en parlamentsdelegation bl.a.).

“Byn” vid Oppenheimer Gardens

Vi fick en kopp kaffe och tillbringade lång tid med att studera afrikansk religion i den uppbyggda ”byn”. Till sist stannade vi vid ett kafé – ”vilket som helst” och gick in och tittade på det flotta diskoteket. Allt var jävla jönseri. Lite såg vi väl i alla fall medan vi åkte. Stängda skolor med slagord på väggarna. Helt förstörda hus från upploppen: ölhallar, danslokaler, butiker, administrationsbyggnader, posten, mm. Mycket medvetet utvalda mål. Så körde vi tillbaka igen, efter att i tre timmar inte ha sett Soweto.

Det stora huset är en kyrka

På eftermiddagen var vi och letade efter tält åt mig, letade efter kamerareparatör som kunde sätta fast en saknad skruv i min kamera och var på American Express med mina två checkar som blivit förstörda eftersom jag haft dem gömda i skon respektive byxlinningen. Handlade mat ute på OK i Townsview. Köpte en bra Shell-atlas för 60 c och kom tidigt till vandrarhemmet. Sov på eftermiddagen, känner mig väldigt hängig och har ingen aptit.

Jo’burg, sover på vandrarhem

Resor: R0,70, Mat: R4,50, Sovplats: R1,20, Soweto-tur: R3, Övrigt R1,10 Summa: R10,50