30/4 Tar tåget söderut för att se en oförfalskad bild av Soweto

Men nedrivna kontaktledningar gör att det tar längre tid än planerat

Uppe rätt tidigt och åt frukost. Försökte förgäves ringa Atler. Gick till station för att ta första bästa tåg till Vereeniging. Kom dit 9:38 och det gick ett tåg 9:40. Jag köpte biljett och sprang ner på perrongen 9:40. En massa människor stod där så jag antog att tåget var försenat. Efter ett tag sa de också i högtalarn att alla tåg var försenade pga att (visade det sig när jag åkte) elledningarna blivit nedrivna (Skrivet 2018: Det har vi väl aldrig varit med om här hemma… 😊 ). Så jag satte mig och väntade.

Kvart över tio kom tåget och jag klev på. Så sa de i högtalarna att det var 9:30-tåget till Pretoria så jag hoppade av. Väntade igen till omkring halv tolv. Då kom ett Pretoria-tåg till. Jag lyckades hitta en tjänsteman att fråga och han sa att tåget gått för länge sen. Nästa tåg var 13:15 även det via Germiston.

Jag gick ut på stan för att äta nåt på en Wimpy el dyl. Men allt, allt var stängt. Antog att Carlton-Wimpy skulle vara öppet och gick ditåt. I närheten ligger en Wienerwald-restaurang som lockat mig tidigare och jag gick dit och åt grillad kyckling och apfelstrudel mit sahne. Mums. Hann precis lagom tillbaka till station.

Andra tågpassagerare

Lite folk på tåget. Satte mig på rätt sida för att fotografera slummen vid Elsburg. Det tog väldigt lång tid att komma till Germiston pga elavbrottet. Alla tåg fick dras igenom området av diesellok. Så kom jag till slumområdet. Slängde iväg några skott som kan ha blivit hyfsade, så plötsligt mötte vi ett tåg och jag missade sista halvan. Lugn resa ner till Vereeniging. Läste Newsweek (fick tag på nya på jvgstn) och tittade på utsikten. I Vereeniging såg jag att nästa tåg gick 1 ½ timme senare.

Bilder från tågresan till och från Vereeniging

Gick ut på stan. Promenerade omkring (såg en park reserverad för vita) och letade efter ett ställe att äta banana boat eller liknande på men hittade inget. Tillbaka till jvgstn där jag köpte en glass, läsk och godis. Väntade på tåget som bara hade en vit vagn.

Park enbart för vita

Reste upp genom mycket vackert, höstgult jordbruksområde. Så kom vi till townshipen, först asiatiska Lenasia som inte gjorde något särskilt intryck. Så Soweto. Vi åkte genom det länge, länge. Ibland jordvallar eller trädalléer som skymde men ibland såg man bra. Ibland var husen alldeles intill järnvägen. Huvudintryck: En otrolig smog/rök låg över området och gjorde ibland sikten nästan obefintlig. Från praktisk taget varje hus bolmade det ur skorstenen och resultatet var deprimerande. Liksom montoniteten och den ibland fruktansvärda ”bostads”standarden. För mörkt att ta bilder tyvärr men ett mer givande ”besök” i Soweto än rundturen.

Åt ute innan jag gick hem. Ringde Goulds, kommer och hämtar i morgon 18:30. Pratade länge med Tom (som åker till CT i natt) och läste en lång rätt bra artikel han skrivit. Kom i säng väldigt sent.