3/5 Hemresan startar, ska flyga via Kenya och Israel till Köpenhamn

Men humöret går från ”smånynnande och glad” till ”helt knäckt”

DEN STORA DAGEN

Gick upp halv åtta och höll mig sedan hela dagen före mitt uppgjorda tidsschema.

Åt en lätt frukost innan jag gick ut. Tog en buss från Berea till Loveday St. Köpte ytterligare en anteckningsbok att använda för en sammanställning av de övriga som jag hoppas göra under hemresan. Tog en buss ut till vandrarhemmet (ringde igår och fick veta att jag hade post att hämta). Hämtade posten och tog samma buss tillbaka.

Det var ett brev från mamma (tydligen hade hon fått adressen av C-G) och ett vykort från Göran Z i PGS (skrivet 2018: PGS=Palestinagrupperna i Sverige). Han är i Israel (hade fått mitt kort eftersänt) och tyckte att jag skulle komma och hälsa på honom – i Jerusalem. Beskrev vägen till sitt hotell. Det vore ju kul om det går på bara en dag, men jag tyckte han skrev att det tog en timme med service-taxi.

Så brev från mamma, hon längtade förstås efter mig, farmor är dålig, Per har tydligen jobbat, och så har hon pratat med Roslagstulls sjukhus och bett om en tid för mig (???): onsdag halv två. Men jag är ju bra nu. Fast det är nog bäst att gå och prata med dem.

Tillbaka i stan gick jag till banken, Fox St, för att lösa in en $20 check till US$ sedlar. Men de hade slut på dollar så jag fick gå till Commissioner St där jag fick en $10 och två $5-sedlar. Bra att ha i Nairobi/Tel Aviv. Så gick jag till posten men de hade fortfarande inget labb-brev. Kanske försöker skriva till dem hemifrån om jag kommer ihåg adressen Jag borde ju betala och jag vill inte riskera att Dillons får räkningen.

Tog farväl av downtown Jo’burg och gick ”hem” Duschade och tvättade håret (det senare för sista gången under resan), fotade några tidningar (filmen trasslade) diskade köket (tog väldigt lång tid och blev ändå inte bra) och så packade jag. Det gick rätt bra, ingenting i fickorna , en välstoppad huvudsäck och så packpåsen och liggunderlaget. Så satte jag igång att laga mat en sista brakmåltid – stor clubsteak, ris, stekt lök, stekta äpplen, ett stekt ägg. Åt det mesta, mycket gott och fruktcocktail med vaniljsås till efterrätt men åt inte allt – proppmätt.

Hade bra med tid, skulle gå hemifrån tio över fyra. Kollade noga att jag inte glömt nåt innan jag gick. Gick smånynnande och glad i hågen ner till jvgstn, vägde ryggsäcken = 18 kg. Kanske varit för hård i bantningen. Var vid flygterminalen tjugo i fem. Gott om tid tyckte jag men bussen gick inte förrän fem och kom fram halv sex, precis när jag måste checka in. Lite onödig stress men det var fortfarande kö när jag checkade in. Blev dock ombedd att gå direkt till avgångshallen så jag kunde inte växla tillbaka de c:a R6 jag hade. Snabbt genom pass- (ute ur Sydafrika!!!) och säkerhetskontrollerna.

Boardingen hade inte börjat ännu så jag gick till baren för att spendera mina rand. Köpte bland annat en Time, den som kom i förrgår – kul! Snart boarding, buss ut till planet, säte långt fram (ej fönster) i ”icke-rökar”-avdelningen men en knapp meter från mig sitter folk i rökaravdelningen och bolmar. Vi lyfte (tråkig Jumbojetstart – känns knappt) c:a en kvart försenade (19:00 JHB-tid). Ställde fram kockan en timme till Kenya-tid. Beräknas landa 23:30 (Kenyatid). Sitter och smuttar på en rom & cola medan jag skriver det här. Är väldigt sömnig men ska försöka börja ”summera” dagböckerna. Middag serveras så småningom, får se om jag orkar något.

Skit helvete fan också! Nu är jag på hotellet och har just kommit underfund med att jag sumpat kameran!!! Jag minns att jag lämnade den i säkerhetskontrollen men minns inte om jag tog den med därifrån. Den kan ha blivit kvar där, i baren, i avgångshallen eller möjligen på planet. Den är väl borta för alltid men jag ska i alla fall skriva till British Airways när jag kommer hem för att se om de kan hitta den. Försäkringen lär väl inte täcka sån slarvighet. Fan, det förstör ju hela hemresan. I alla fall så började jag på dagbokssammanställningen på planet, åt en del av middagen och höll mig vaken tills vi landade halv tolv.

I kontrollkön på flygplatsen träffade jag en svensk familj som bor i Johannesburg. De skulle på semester i Kenya. Ryggsäcken kom ut hel. Kontrollerna gick bra. Växlade US$10 och fick KShs 77:-. Ställde mig i kö vid BA-disken och fick så småningom en hotellrekvisition på Panafric och en taxi-resa dit. Tillbaka får jag ta mig på egen hand. I morgon bitti ska jag ringa El Al och konfirmera biljetten och höra när man ska vara på flygplatsen. På hotellet strax före ett. Ska sova nu men känner mig helknäckt för kamerans skull.

Skrivet 2018: Tro det eller ej, men kameran kom till rätta. Jag kunde så småningom hämta ut den på British Airways kontor i Stockholm. Men det blev alltså inga bilder vare sig från uppehållen i Kenya och Israel eller från hemresan ”med hjälp av tummen” från Köpenhamn till Stockholm.