5/5 Gör både Jerusalem och Tel Aviv på samma dag

Men ingen av städerna verkar väcka något särskilt intresse hos mig…

Skrivet 2018: Eftersom kameran blev kvarglömd i Johannesburg har jag inga bilder från Israel. Men häromdagen hittade jag några bilder från Nordafrika som C-G tagit och som inte publicerats här tidigare. För att lätta upp texten med något visuellt så lägger jag ut några av dem här – och öken finns ju faktiskt i Israel också. 🙂

OBS – Inte från Israel i maj utan från Algeriet i januari 🙂

Trött på morgonen och sov till kvart i nio. Snackade lite med amerikanen. Han sa att jag gjorde bäst i att åka till Tel Aviv idag eftersom transporter inte funkar nåt vidare under sabbaten. Jag kunde ta en billig buss men borde göra det senast vid tretiden.

Jag sa att jag ville ringa till El Al och han berättade att jag måste skaffa telefonpoletter på posten. Han skulle visa mig vägen. Jag skrev en lapp till Göran och bad hotellägarn lämna den till honom men det ville han inte. Så gick vi genom gamla stan som mycket påminde om en medina i Nordafrika.

Kom ut genom Jaffa Gate och tog en buss en bit längs Jaffa Rd till posten, där vi skildes åt. En man frågade om han kunde hjälpa mig (telefonkatalogerna verkade vara enbart hebreiska) och visade mig istället hur jag skulle gå för att komma till El Al-kontoret – och till turistinfon. På det senare fick jag en karta och fick veta var Tel Aviv-bussarna gick. På El Al rekonfirmerade jag biljetten och fick veta om flygplatsbussarna från Tel Aviv.

OBS – Inte från Israel i maj utan från Algeriet i januari 🙂

Sen satte jag mig på ett kafé och åt bakelse. Mest för att fördriva tiden bestämde jag mig för att gå och titta på klagomuren. Gick längs Jaffa Rd till Jaffa Gate och in genom gamla stan. Synd att jag inte hade kameran. Kom till klagomuren efter att säkerhetsvakter bett att få titta i ryggsäcken (men bara rotat lite i toppen). Inte mycket att se. Över hela Jerusalem ser man mycket ortodoxa judar i sin speciella utstyrsel. Satt och åt jordgubbar som jag köpt i ett stånd och skrev ett vykort till Leffe.

Så gick jag tillbaka genom prången, kom förbi nån sorts kyrka eller dylikt där Jesus blivit korsfäst. En svensk chartergrupp var där och jag snackade lite med några av dem. Hade gott om tid så jag bestämde mig för att gå hela vägen längs Jaffa Rd till bussterminalen. Stannade på ett ställe och åt bröd med grillspett.

Bussterminalen var stor och ”busy” men välorganiserad och ändamålsenlig (jfr Marocko). Biljetten kostade bara IL19:50. Åkte en expressbuss som bara stannade några gånger. Vackert, kuperat landskap. I Tel Aviv stannade den vid en ännu större terminal. Jag försökte fråga några människor om turistinformationen men de kunde inte engelska. På en polisstation fick jag veta att buss nr 5 till vandrarhemmet gick alldeles intill där. Bussen gick en lång, lång väg genom en rätt tråkig stad. Ute i ett förortsliknande område tog det mig ett tag att hitta fram till Youth Hostel.

OBS – Inte från Israel i maj utan från Algeriet i januari 🙂

Receptionen stängd men folk satt och väntade. Jag satte mig och skrev dagbok. Träffade två svenskar, Pelle och Lennart, som varit här i en och en halv vecka och skulle hem med samma flygplan som jag. Så bokade jag in mig – rätt dyrt: IL56, men då ingår frukost. Duschade och lånade hårschampo av Pelle. Skönt. Satt och snackade på rummet, och nu har jag skrivit det här.

Åt middag på vandrarhemmet: soppa, kyckling med ris och ärtor för bara IL32:-. Jobbade med dagbokssummeringen ett tag innan jag la mig.
I MORGON SVERIGE

Skrivet 2018: Eftersom datorn inte har “Tre kronor”-symbolen så lägger jag in det sista stycket direkt från dagboken. Kan man ana lite hemlängtan? 🙂